Czwartek, 2 Maj 2024
Artykuł oceniony: 203 razy - średnia ocen: 2,9

Trasy rowerowe w Szczecinie 

redaktor Szczecin (moderator), 2014-03-18 19:19
Szczecin Śródmieście

Szczeciński Rower Miejski jest zwycięskim projektem Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego.

Tylko czy nas na to stać ?

Budowa systemu rowerów miejskich jest tylko jednym z aspektów ogólnej polityki komunikacyjnej miasta.

Obecnie trasy rowerowe są dość rozproszone i nie stanowią całości (trzeba opracować i wdrożyć kompleksowy plan komunikacji rowerowej w mieście). Koszt takiej inwestycji nie jest mały i wymaga czasu (trzeba mieć gdzie jeździć).

Wprowadzenie systemu rowerów miejskich wcześniej przed trasami może spowodować: kłótnie między pieszymi (lub kierowcami) a rowerzystami, wpadanie rowerzystów na pieszych (potrącenia, mała wiedza o przepisach ruchu drogowego), skargi rowerzystów na tzw. ,,niedzielnych" rowerzystów (którzy do tej pory nie jeździli). Wszystko to ma swój powód. Rowerzyści będą się spieszyli i będą ryzykownie zachowywać się na drodze aby zmieścić się w darmowym czasie przejazdu. Korzystanie z roweru przez 20 minut będzie bezpłatne. Po tym terminie trzeba będzie wnieść opłaty, które są porównywalne z kosztami zmotoryzowanej komunikacji miejskiej (tam jest sporo osób chcących zaoszczędzić na opłatach więc nie należy liczyć że tu będzie inaczej). Skąd taka prognoza dla Szczecina ? Ponieważ to samo już wystąpiło w innych miastach, które wprowadziły rowery miejskie (a miały lepiej rozwinięty system tras rowerowych).

Trzeba pamiętać, że Szczecin będzie musiał co roku dokładać do budżetu tego projektu (we wszystkich miastach, które wprowadziły system działający na takich samych zasadach jak ma funkcjonować w Szczecinie, jest on deficytowy).

Pomysł rozbudowanego systemu rowerów miejskich jest dobrą sprawą dla miasta ale trzeba go wprowadzać etapami (nie na hura , jakoś to będzie). Trzeba pamiętać, że ktoś za to wszystko będzie musiał zapłacić.

Przeprowadzony został ostatnio przetarg na stworzenie 33 stacji Szczecińskiego Roweru Miejskiego (505 stojaków na rowery, 360 rowerów). System ten powinien ruszyć w sierpniu tego roku. Na początku ma funkcjonować w Śródmieściu i Centrum.

Opłaty za korzystanie z roweru miejskiego (według specyfiki przetargu):

♦ od 21 do 60 minut - 1 zł,

♦ od 61 do 120 minut - 3 zł,

♦ od 121 do 180 minut - 5 zł,

♦ każda następna godzina - 7 zł.

Wiele się mówi o rowerach miejskich w Szczecinie ale czy u nas ta inicjatywa się przyjmie, czas pokaże.

Więcej informacji na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Miasta Szczecin - www.szczecin.eu  .

Oceń ten artykuł:
Wydania regionalne: mobicity.pl - Zachodniopomorskie mobicity.pl - Szczecin mobicity.pl - Świnoujście

Dziennik Obywatelski

Wybierz swoje miasto:    
  Dodaj nowe miasto  
  Dodaj news Dodaj artykuł
  Zostań dziennikarzem     Zostań ekspertem